fredag 14 november 2014

Snart vernissage!!

Nu är det inte långt kvar, den 30/11 är det dags för min färgfest! Jag har jobbat på som bara den de sista veckorna, det kanske låter otroligt men vissa dagar har det blivit ett tjugotal nya bilder varje dag..! Har fått ett sådant skönt flow på arbetet, tack vara många inspirerande upplevelser och intressanta samtal i kombination med naturens dramatiska metamorfos mot vinter. Jag har kommit på en massa nya tekniker jag inte har provat förut, och kombinerat dem och experimenterat. Jag har till och med plockat fram en del gamla bilder som jag mer eller mindre tänkt kassera och plötsligt sett hur de ska vara och gjort om dem helt. Nu är det mest datajobb kvar, att redigera och beställa förstoringar av de digitala foton och andra konstverk jag tänkt ha med. 

Det känns som om alla bitarna faller på plats mer och mer, konceptet känns självklart både för utställningen och för allting annat generellt. Jag känner att jag är någonting på spåren på riktigt, och den röda tråden jag följer leder till ett enormt nystan att utforska. Grunden i idén är att visa hur strukturer och former i naturen går igen i allting omkring oss, och hur vi och allting annat organiskt hör samman och bildar ett gigantiskt mönster som börjar på molekylnivå och växer till galaxer och vidare och innehåller allting därimellan. Jag har också tänkt mycket på kontraster och paradoxen i att det är de som delar upp och skiljer ting åt, men att vi samtidigt behöver dem för att förstå helheten, hur allting hänger ihop och är delar av samma pussel. 

Jag har också fått ett fantastiskt soundtrack till utställningen, komponerat av vår käre vän Jesper. Det är en skiva vid namn Bugabentals som bara trycktes i några hundra exemplar i början av 2000-talet, och sedan dess legat undangömd. Jag förstod att den skulle vara bra, men blev ändå överraskad över hur fantastiskt tidlöst och proffsigt det var! Om någon hade sagt att det var typ Thievery Corporation eller Bonobo så hade jag trott dem, helt seriöst. Stilen matchar dessutom min musiksmak, och mina bilder, helt perfekt. Hatar egentligen att kategorisera musik, men man skulle kunna beskriva det som instrumental triphop med loungekänsla, med mycket fina samplingar och lite spaceade inslag. Den skall tryckas upp på nytt, jag ska designa ett nytt omslag och den kommer att gå att köpa på utställningen!

Här kommer ett litet smakprov av vad som kommer på utställningen, det är en del av min trädserie. Jag hade några dagar då jag fotograferade träd, sedan har jag tagit bort all färg och klippt ut dem i photoshop, tagit isär dem gren för gren och byggt ihop nya träd osv.. Detta har sedan printats på abstrakta akvareller, underlagspapper jag haft till andra målningar och annat random smått och gott. Sedan har de ritats på med pastellkritor, tusch och allt möjligt! 







Här är länken till evenemanget på facebook, du behöver inte vara inloggad för att kunna se det. Men om du är på facebook så gå gärna med och bjud in fler om du känner någon du tror skulle vara intresserad av detta!


2 kommentarer:

Alice sa...

Fint Charlotte. Jag alkskar trad, och det dar ser ut som nagor jag sjalv hade velat/kunnat gora :) Tanker pa den trad malningen jag gjorde forut, och Philips fargglada trad malning som hanger I hallen till koket. Det ar nagonting med trad alltsa I var familj :) The symbol of life

Charlotte Young sa...

Åh, det hade jag inte ens tänkt på men så är det ju! :) Trädkramarna Young, hehe. Jag började göra dem för att jag tog en massa bilder på svarta grenar mot en färgstark solnedgång, och tyckte mönstren som blev påminde om mina bläckteckningar. Älskar organiska flowiga mönster!